A karate gyakorlásának hasznossága a gyermek- és serdülőkorban
Dr. Dörgő Sándor 2007.01.17. 10:44
Ezen írás célja az, hogy csokorba foglalja mindazon
komponenseket, amelyek áttekintésével egyértelművé válik az olvasó számára a karate (és más
harcművészetek) jótékony volta, hasznossága.
A karate gyakorlásának hasznossága a gyermek- és serdülőkorban
Írta: Dr. Dörgő Sándor
A karatét és más tradicionális harcművészeteket oktató instruktoroknak gyakran felteszik a kérdést: mit
is nyújt a karate (vagy az adott harcművészet) az azt gyakorlóknak? Különösen gyakran vetődik fel ez
a kérdés azon szülők, nevelők, pedagógusok körében, akik a gyermekeknek és a serdülőkorú
fiataloknak valamilyen sportot vagy testmozgásformát keresnek. Népszerűségük révén a karate
edzések látogatása gyakran képezi a megfontolás tárgyát, azonban a tradicionális (és egyes egyéneknél
misztikusnak hitt) volta miatt sokan félreértelmezik a karate igazi célját és a karate edzések rendszeres
látogatásának hatásait a gyermekekre, serdülőkre. Ezen írás célja az, hogy csokorba foglalja mindazon
komponenseket, amelyek áttekintésével egyértelművé válik az olvasó számára a karate (és más
harcművészetek) jótékony volta, hasznossága.
A gyermekek és serdülőkorú fiatalok edzhetősége
Mielőtt a karate specifikus hatásait vizsgálnánk, érdemes áttekinteni a szakirodalmat a
gyermekek fizikális terhelhetőségét, edzhetőségét illetőleg. Az alapkérdés ugyanis a legtöbb esetben
nem is az, hogy milyen pozitív vagy negatív hatásai vannak a karaténak vagy bármely más sportágnak
a gyermekek szervezetére, hanem az, hogy edzhető-e (terhelhető) egyáltalán a fiatal szervezet. Sok
esetben ugyanis azon alapvető félreértés miatt maradnak távol a sportolástól és a rendszeres
testmozgástól a gyermekek, miszerint az káros hatással van a fejlődő szervezetre és kifejezetten
ellenjavallt a fizikális, szexuális, és emocionális fejlődés befejezéséig. Szerencsére e kérdés
megvizsgálásában kutatási munkák tucatjai állnak rendelkezésünkre, melyek a legkülönbözőbb
szempontból vizsgálták a gyermekek sportélettanát. Azzal a legtöbb szülő, pedagógus, és edző is
tisztában van, hogy a gyermekek nem kicsinyített felnőttek, hanem komplex, megkülönböztetett
élettani jellemzőkkel bíró egyének. A gyermekek anatómiája és élettana sok ponton eltér a
felnőttekétől, ezért a gyermekek sportélettani jellemzőit vizsgáló kutatásokból egy külön tudományág
nőtte ki magát.
Bármely gyermekekkel foglalkozó szakember tanúsíthatja azt, hogy a testméret, habitus, és
fizikális képességek szempontjából lényeges különbségeket fedezhetünk fel az ugyanolyan életkorú
gyermekek között. Ennek fő oka a gyermekek biológiai növekedésében tapasztalható eltérő ütem.
Néhányuk korán, míg mások későn érő típusúak. Azok a gyermekek, akik korábban serdülnek,
általában magasabbak és nehezebbek a társaiknál, és nagyobb izomtömeggel és szívmérettel is bírnak.
Általában véve jobban teljesítenek a motoros képességekben és ezért sikeresebbek is a sportversenyek
során (az adott életkorban). A későn érők ezzel szemben alul maradnak fizikális szempontból,
legalábbis addig, amíg beérik a korán serdülőket az érési folyamatban. A tényezők a biológiai fejlődés
kérdésében több gyakorlati dilemmát állítanak fel a gyermekek edzését és sportolását illetőleg. A korán
és későn érő gyermekek közötti különbségek megértése különösen fontos szerepet kap a
sporttehetségek felismerése és kiválasztása esetén. Sok edző próbálja ugyanis a potenciális
tehetségeket korán kiválasztani, hogy azokat megfelelő módon edzhesse a továbbiakban. A változó
ütemű érés azonban nehéz feladat elé állítja az edzőket. A legjobb fizikális képességekkel bíró
gyermek ugyanis nem feltétlenül a legtehetségesebb, csak inkább a biológiailag legérettebb (Rowland,
2005).
A biológiai érés üteme és az ezzel járó testméret növekedés az elsőszámú tényező a gyermekek
sportélettani és sportteljesítménybeli változásait illetőleg. Ugyanakkor több más élettani tényezőt
ismerünk, amelyek nem feltétlenül követik a testméretbeli változásokat. Ezeket a testmérettőlfüggetlen
tényezőknek nevezzük és a legtöbb fizikális képesség esetében azt vizsgáljuk, hogy a
1
testméret-függő vagy az attól független tényezők befolyásolják-e inkább a fejlődést. Az anaerob
teljesítmény tekintetében például a test izomtömeggel párhuzamosan történő fejlődésén túl, különböző
testmérettől-független tényezők is hozzájárulhatnak a fejlődéshez, mint például a glükolítikus
anyagcsere-folyamatok hatékonyságának javulása, az izom felépítettség, a neuromuszkuláris
kapcsolatok, illetve a koordinációs képességek fejlődése. Ez arra enged következtetni, hogy a
sportedzések alkalmával a gyermek több fizikális képessége (például a gyorsasága, robbanékonysága,
agilitása) nemcsak a természetes biológiai növekedés hatására fog javulni, hanem a mozgásforma
megtanulásával a végrehajtás hatásfoka növekszik, illetve valódi élettani adaptáció megy végbe, mely
teljesítménynövekedést eredményez. Ehhez hasonló változásokat állapíthatunk meg az izomerő
fejlődés esetében is. Habár a fizikális izomerő szorosan a testmérettel együtt változó komponens,
kutatások kimutatták, hogy az izomerő a gyermekkorban gyorsabban fejlődhet, mint ahogyan a
testméret gyarapodás végbemegy. Ebből következőleg a különböző testmérettől-független tényezők,
különösképpen neuromuszkuláris tényezők, úgy, mint a motoros egységek aktiválása, vagy éppen a
szinergista és antagonista izomcsoportok koordinálása kiemelt jelentőséggel bírnak (Rowland, 2005).
A maximális oxigén felvétel, amely a kardiovaszkuláris (állóképességi) teljesítmény
tudományos igényű mérésének legelterjedtebb mutatója, a gyermekek esetében a szomatikus
növekedéssel együttesen növekszik. Ezt kutatások főként a szív bal kamrájának növekedésével
indokolják, amellyel megnövekszik a szív által a vérkeringésbe juttatott vér mennyisége. A serdülés
időszakában azonban egyéb, a növekedéstől független tényezők is hozzájárulnak a kardiovaszkuláris
teljesítményszint emelkedéséhez, úgy, mint a vér hemoglobin szintje vagy az arteriális oxigén
tartalom, amelyek által növekedés tapasztalható a maximális oxigén felvételt illetőleg. Ezek az élettani
mutatók intenzív edzés hatására javíthatók, akár a gyermekkor során is. Katzmarzyk és kollegái (1997)
7-12 éves gyermekek izomerejét és motoros képességeit mérte fel, és ezeknek a biológiai érésen kívüli
tényezőkkel való összefüggéseit vizsgálta. A kutatók következtetései alapján a motoros és fizikális
képességek (úgy, mint koordináció, ügyesség, robbanékonyság) a biológiai érésen kívüli tényezőkkel
mutattak jelentős korrelációt, legfőbbképpen a neuromuszkuláris fejlődéssel. A neuromuszkuláris
adaptáció a gyermekek testedzése során végbemenő élettani változás, amely során a központi
idegrendszer megtanulja irányítani a különböző motoros egységeket, így a legmegfelelőbb
izomcsoportok aktiválásával a mozgás hatásfoka emelkedik, a mozgásvégrehajtásba fektetett energia
mennyisége csökken, tehát a teljes mozgástevékenység gazdaságosabbá válik. Ezzel egyetemben a
gyermek mozdulatai koordinálttá, csiszolttá válnak, és fokozatosan képes lesz a gyermek a magasabb
intenzitású, nehezebben végrehajtható vagy több komponensből álló mozdulatok vagy mozgássorok
végrehajtására.
Mindezen tudományos tények felismerése ellenére a szülők, edzők, illetve testnevelő tanárok
leggyakoribb kérdése az, hogy milyen hatásai vannak a gyermekkorban végzett rendszeres
sportolásnak és versenyzésnek a testi növekedésre. Lehetséges-e az, hogy a növekedés időszakában
elvégzett intenzív testedzés meggátolja a természetes lineáris és viszkerális növekedést? A túlzott
fizikális terhelésnövekedésre kifejtett negatív hatásainak teóriája egy korai tanulmányból indult ki,
mely kimutatta a fiatal gyermekeknél a csontérési folyamat és a testi növekedés lelassulását a
rendszeres és túlzott fizikális munkának (bányászat, agrár munkák) kitett gyermekek esetében. Az
utóbbi időszakban a kérdés újra felvetődött a fiatal tornásznőknél tapasztalt növekedés lelassulásának
kapcsán.
Fontos annak hangsúlyozása, hogy a gyermekek fejődésével és élettanával foglalkozó kutatók
körében általánosan elfogadott tényállás az, miszerint a rendszeres testmozgás és az izomzat ésszerű és
kiegyensúlyozott fejlesztése jelentősen hozzájárul az egészséges testi fejlődéshez (Rowland, 2005).
Továbbá, a gyermekek sportedzése hosszú távú egészségi előnyökkel járhat, úgy, mint a
csontnövekedés stimulálása és a csontsűrűség jelentős emelkedése, amellyel elkerülhető a későbbi
életkorban bekövetkező csontritkulás. Sokszor hangoztatott tény az, miszerint a gyermekkorban elért
2
magaszintű edzettség és anyagcsere tulajdonságok megalapozzák az egyén felnőttkorára vonatkozó
paramétereit. Az egészségtelenül, elhízottan, rossz fizikális mutatókkal bíró gyermekek 80%-os
eséllyel válnak elhízott és rossz fizikális mutatókkal bíró felnőttekké. Minél később következik be az
adott egyénnél a testedzésre való hajlandóság, annál kisebb eséllyel fog hosszútávon megmaradni a
rendszeres sportolásnál, testmozgásnál.
A gyermekek esetében a testedzés három mechanizmus által lehet hatással a növekedésre:
1. táplálkozási és energiaegyensúlyi tényezők által
2. növekedési faktorok által
3. az izomzatra ható mechanikus stressz által (Rowland, 2005).
1. Táplálkozásbeli tényezők:
A gyermek-és serdülőkor során a testedzéshez szükséges energia mellé nem csupán a normál
homeosztázishoz és a szövetek regenerálódásához szükséges extra energiát kell biztosítani, hanem a
szomatikus fejlődés is jelentős energiaigénnyel jár. A gyermekkorban történő alultápláltság
következményei jól megfigyelhetők a gazdaságilag alulfejlett országokban élő gyermekek körében,
akiknél az alultápláltság nem csupán a soványságban jelentkezik, hanem a testi alulfejlettség (kisebb
testméret, alulfejlett csontozat és izomrendszer) is evidens. Sajnálatos módon az ilyen jellegű
alultápláltság és a vele járó fizikális alulfejlettség jelen van bizonyos sportágakban is (női torna, RSG,
balett), ahol már a gyermekkorú versenyzőknél is követelmény a vékony testalkat. Egyes sportágakban
(küzdősportok, súlyemelés), ahol a gyermekkorú versenyzőket is súlycsoportokba osztják, sokszor
szülői vagy edzői nyomásra a gyermekek értelmetlen súlyfogyasztásba kezdenek, hogy az alsóbb
súlycsoportokban versenyezhessenek. A fent említettek alapján ennek hosszú távú negatív
következményei lehetnek a gyermekek testi fejlődését illetően.
2. Növekedési tényezők:
Jól ismert tény, hogy a rendszeres sportolás stimulálja a növekedés hormonok felszabadítását.
Sőt kijelenthető, hogy a fizikális aktivitás a legjelentősebb provokatív tényező a növekedési
hormontermelési kapacitását illetőleg. A növekedési hormonszint változása lineárisan arányos a
fizikális aktivitás intenzitásával, de hogy pontosan milyen intenzitású sportmozgás készteti a
szervezetet a növekedési hormonszint emelésére jelentősen egyéntől függő. Általánosságban, a
maximális oxigénfelvevő képesség 50%-át meghaladó intenzitású testmozgás vált ki a gyermekek
körében jelentős emelkedést a növekedési hormonszintben.
3. Mechanikus stressztényezők:
A mechanikus stressz hatása az emberi izom- és csontrendszerre régóta a vizsgálatok tárgya.
Az immobilizáció vagy éppen az űrben levő nulla gravitáció jól ismert hatása az izomsorvadás és a
csontritkulás, amíg az izom- és vázrendszer rendszeres terhelése éppen az ellenkező hatást váltja ki,
serkenti az izom- és csontnövekedést. Ezek az alapelvek egyaránt érvényesek a felnőttekre és a
gyermekekre, ugyanakkor a fejlődésben levő gyermekek esetén további tényezőket is figyelembe kell
venni. Ezek alapján két fontos kérdés vetődik fel: mekkora mechanikus stressz szükséges a normális
szomatikus növekedéshez, illetve mely ponton válik a túlzott stressz ellentétes hatásúvá az izom- és
csontnövekedést illetőleg? A második kérdés különösen jelentős azon etikai megfontolás
szempontjából, miszerint az elit gyermekkorú sportolók edzései során limitálni kell az edzések
terhelését és intenzitását. A sportedzés célja végsősoron az, hogy egy bizonyos szintű stressz által
kiváltott mikrotraumára a szervezet élettani és teljesítménybeli javulással reagáljon. De hol az a határ,
amikor az edzés által kiváltott stressz már káros hatással jár az egészséges növekedésre? A válasz azon
gyermekkorú sportolók növekedési paramétereinek vizsgálatában rejlik, akik rendszeres magas
intenzitású edzéseknek és versenyzésnek vannak kitéve. Mirwald és kollegái (1981) 7-17 éves
gyermekeket vizsgált, és nem talált jelentős különbséget a rendszeres fizikális edzésen résztvevő és az
3
inaktív gyermekek testmagasság változásában. Malina (2000), a gyermekek szomatikus fejlődését
vizsgáló kutatások átfogó irodalmi áttekintését követőleg arra a következtetésre jutott, hogy néhány
kivételtől eltekintve (torna, tánc) a gyermek- és serdülőkorú sportolók ugyanolyan átlagos
növekedésen mennek keresztül, mint a nem sportoló társaik. Tényszerűen, a korai, intenzív testedzés
nem jár a normál lineáris növekedéstől való eltéréssel. A csökkent szomatikus növekedést mutató
tornászok esetében, akik kifejezetten a kis és karcsú testalkattal tudnak eredményeket elérni, kutatások
valóban kimutattak megkésett szomatikus, vázrendszeri, illetve szexuális érettséget a nem tornász
gyermekekkel való összehasonlításban. Egyes kutatók meggyőződésüket fejezték ki affelől, hogy a
lelassult növekedés a tornászlányok esetében valóban a túl korai és túl intenzív edzések illetve a
rendszeres alultápláltság eredménye. Mások ugyanakkor azon véleményüknek adtak hangok, miszerint
a specifikus sportági kiválasztódás az oka a tornászlányoknál tapasztalható kései érésnek és a kisebb
testméretnek. Eszerint a torna sportágban kifejezetten azon gyermekek lesznek eredményesek és
maradnak meg hosszú távon, akik örökölten, a sportolástól függetlenül is későn érő és kis testméretű
típusok, tehát nem az intenzív testedzés teszi őket azzá. Következésképpen levonható, hogy a
gyermekkorban végzett rendszeres és intenzív sportolás nem befolyásolja negatívan a normális testi
fejlődést. A tornászlányok esetében tapasztalható lassú testi fejlődés az örökölt genetikai tényezők és
az alultápláltság együttes hatásával magyarázhatók. Az örökölt genetikai tényezőkön túlmenően
egyértelműen kijelenthető, hogy a gyermekkorú sportolók esetében szigorúan kerülni kell a negatív
energia egyensúlyt, azaz az alultápláltságot, melynek következményei egyértelműek.
Összefoglalásképpen megállapíthatjuk, hogy a gyermekek testedzésével foglalkozó kutatások
által egyre tisztábban értjük a biológiai érés befolyásoló elemeit a testedzés élettani hatásaira. Ezek
alapján tudjuk, hogy a testedzés hatására végbemenő relatív izomerő fejlődés a gyermekeknél hasonló
módon változik a felnőttekéhez. A fizikális erőfejlődés a serdülés előtt álló gyermekek esetében
változatlan vagy minimálisan gyarapodó izomtömeg mellett megy végbe, ezért a neurológiai
adaptációkat tekinthetjük az erőfejlődés fő okának. A neurológiai adaptáció a felnőttek esetében is
megfigyelhető az erőfejlődés kezdeti szakaszában, ezért feltételezhető, hogy hasonló neurológiai
folyamatok felelősek a serdülőkor előtti és utáni gyermekek erőfejlődésében. A rövidtávú, nagy
intenzitású sport gyakorlatok, amelyek nagymértékben az anaerob anyagcsere folyamatokra épülnek,
szintén fejleszthetőek a gyermekek esetében, ám a pontos adaptációs folyamatok még nem ismertek.
Ezért ezen edzésforma esetében még nem tisztázott, hogy a gyermekek képesek-e a felnőttekéhez
hasonló mértékű fejlődésre edzés hatására. A hosszú távú, aerob anyagcsere folyamatokra épülő
mozgásformáknál azonban bizonyossággal kijelenthető az, hogy a gyermekek edzhetőek, bár egy
ugyanolyan távú és intenzitású állóképességi edzés hatására a felnőttek maximális oxigén felvevő
képessége sokkal nagyobb mértékben javul, mint a gyermekeké. Mindezek figyelembe vételével
megállapítható az, hogy a gyermekek fizikális képességei a megfelelően strukturált, megfelelő
terhelésű és intenzitású edzés hatására javulhatnak, motoros képességeik fejlődhetnek, egészségi
állapotmutatóik pedig javulhatnak (Rowland, 2005).
A karate gyakorlásának hatásai a fizikális képességekre
A gyermekek és serdülőkorú fiatalok ügyességi és fizikális képességei a rendszeres
sportolással, testmozgással fejleszthetőek. Bár a felnőttekhez hasonlítva egyes fizikális képességek
esetében a gyermekek eltérést mutatnak az anatómiai és élettani változásokat illetőleg, általánosságban
elmondható, hogy a gyermekek fizikálisan edzhetőek. Ezért a rendszeres sportolásnak számos jótékony
hatása lehet, feltéve, hogy az a képességek alapján gondosan kiválasztott és megfelelően összeállított
gyakorlatokból áll, illetve a terhelés és intenzitás szempontjából a gyermekek fizikális terhelhetőségére
szabott. A karate gyakorlása ilyen szempontból más sportágakhoz hasonlóan a fizikális képességeken
túl fejlesztheti a mozgáskoordinációt, a motoros képességeket, és általában a gyermekek egészségét.
4
A fizikális képességek fejlődése tekintetében számos párhuzamot találunk a karate, más
harcművészetek, illetve más “modern” sportágak között. A "modern” sportok, úgy, mint a "nem
tradicionális” küzdősportok (ökölvívás, birkózás, vívás), a torna, a labdajátékok, az atlétika, az úszás,
stb., nem ugyanolyan mértékben ugyan, de fejlesztik a különböző fizikális képességeket.
Természetesen lényeges eltérések is megfigyelhetőek, hiszen egyes sportágak hangsúlyozatabban
fejlesztenek egyes képességeket, míg más képességek nem kapnak hasonló volumenű szerepet. Így
például az úszás hangsúlyozotabban fejleszti az aerob állóképességet, míg a tornával inkább az
izomerő és a koordináció fejlődik. A labdajátekoknál hangsúlyozott szerepet kap az agilitás, míg az
atlétikai futószámoknál inkább az állóképesség vagy a robbanékonyság fejlesztése kap jelentős
szerepet. A karate azon kevés “sportágak” (helyesebb a mozgásforma vagy mozgástevékenység
elnevezés) közé tartozik, amelynek gyakorlása során komplex módon fejlődik több fizikális képesség
is. Ha a fizikális képességek fejlesztésének komplexitását vesszük figyelembe, akkor a karatéról
elmondható, hogy a legsokoldalúbb fejlődést biztosíthatja a gyermekek számára.
A karate edzések alkalmával a különböző erőfejlesztő, illetve társas, játékos gyakorlatok által
fejlődhet a gyermek izomereje, azon belül is a statikus (izometrikus), illetve a dinamikus (izotonikus)
izomerő. Mivel az edzések alkalmával az izomerő a legtöbb esetben valamilyen mozgásos formában,
dinamikus végrehajtással jelenik meg, úgy, mint az ütések, rúgások, gyors hely- és helyzetváltoztató
mozdulatok végrehajtása, vagy éppen valamilyen külső ellenállásnak (például a társ testsúlyúnak)
dinamikus elmozdítása, az izomerő egy speciális formája, az úgynevezett gyorserő is fejlődésnek
indul. A mozdulatok dinamikus végrehajtásával azonban nemcsak az erő, hanem a gyorsaság is
fejlődik. A karate mozgásanyagában többféle gyorsasági forma is megjelenhet, így például az ízületi
(mozdulat) gyorsaság, vagy éppen a hely- és helyzetváltoztató gyorsaság. Mindezek mellett az
állóképesség különböző formái is jelentősen fejlődhetnek a karate edzések során, hiszen a gyermekek
keringési rendszere megfelelő igénybevételnek van kitéve. A jól megválasztott terhelésnél és
intenzitásnál ugyanis megnövekszik és tartósan emelt szinten marad a gyermekek pulzusszáma,
anyagcseréje, testhőmérséklete, ventillációja, és az izmok oxigén felvétele.
A fizikális képességek egyéb formái is javulnak a karate edzések rendszeres látogatásával, mint
például az izületi lazaság (hajlékonyság), amely elengedhetetlen a karate technikák megfelelő
végrehajtásához. Emellett talán nem meglepő az egyensúly fejlődése sem, hiszen a karatéban a fejlett
egyensúlyérzék esszenciális a különböző állasok, rúgások, mozdulatok végrehajtásához. Így a
gyakorlatok végrehajtása során igen gyakori az egy lábon egyensúlyozás, amíg a másik láb végrehajtja
a technikát. Mindez alatt a törzs hajlítása, fordítása illetve a karok és a fej mozgása is fokozza az
egyensúly fejlődését. Ezzel egyidejűleg, az ütések, rúgások, mozdulatok összekombinálásával, a test
előre, hátra és oldalirányban mozgásával, illetve a mozgásirány és mozdulatirány változtatásával
jelentősen fejlődik a gyermek agilitása is. Ugyanakkor a karate talán leglényegesebb jótékony hátasa a
gyermekek fizikális képességeire a mozgáskoordináció fejlesztése. A karate ugyanis specifikus
mozdulatok (lépések, helyváltoztatások, súlypontáthelyezések, ütések, rúgások, stb.) sorozatát követeli
meg megfelelő folyamatossággal. Mindezen elemek rendszeres gyakorlásával általános értelemben is
javul a gyermek mozgáskoordinációja, amely azért is fontos lehet, mert az általánosan jól fejlett
mozgáskoordinációval a gyermek más sportágak mozdulatait, elemeit, technikáit is hatékonyabban és
gyorsabban fogja elsajátítani. Ezért a karate kiválóan alkalmas lehet a kisgyermekek fizikális- és
ügyességi képességeinek fejlesztésére, hiszen a mozgáskoordináció és az egyéb felsorolt képességek
fejlesztésével jó alapokat lehet biztosítani más sportágak és mozgásformák a későbbiekben való
könnyed elsajátítására.
A karate gyakorlásának pszichológiai következményei
A karate és más harcművészetek gyakorlása általánosságban biztosítja mindazon fizikális
kepésségek javulását, amelyeket más sportágak gyakorlásával elérhet a gyermekkorú sportoló.
5
Bizonyos szempontból a karate edzések rendszeres látogatásával még összetettebb formában is
javulhatnak a fizikális kepésségek, hiszen más sportágakkal ellentétben a karate nem egy bizonyos
képességforma fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, hanem az összes képességforma egyidejű fejlesztését
teszi lehetővé. A karate illetve más harcművészetek gyakorlásának ugyanakkor a fizikális kepésségek
fejlődésen túl sok más jótékony hatását is megfigyelték már. A gyermekek sokoldalú fejlesztése
érdekében rendkívüli jelentőségűek a pozitív pszichológiai és szociológiai hatások, ezért érdemes
megvizsgálni ezek megjelenését a harcművászetekben.
Gyakran jelenti vita tárgyát az a kérdés, miszerint a harcművészetek gyakorlása pozitív vagy
negatív pszichológiai következményekkel jár-e a gyermekekre. Sokan, legfőbbképpen a
harcművészeteket gyakorlók azt hangoztatják, hogy a harcműveszétek gyakorlása jótékony
pszichológiai következményekkel jár, illetve javítja az egyén morális és etikai nézeteit. Mások
ugyanakkor annak a meggyőződésüknek adnak hangot, miszerint a harcművészetek a küzdelem és harc
oktatása által agressziót és erőszakot szítanak.
Binder (1999) több tucat kutatási munkát tekintett át annak érdekében, hogy a fenti kérdésre választ
találjon. Az irodalmi áttekintés következtetései szerint a kutatási munkák túlnyomó többsége a
harcművészetek gyakorlásának hosszú távon kifejtett jótékony pszichológiai hatásáról számol be.
Általánosságban elmondható, hogy egy fordított kapcsolat áll fenn a harcművészetben elért övfokozat,
avagy a harcművészet gyakorlásával eltöltött idő és a szorongás, agresszió, rosszindulat, és
neuroticismus (mentális rendellenesség) között. Ugyanakkor pozitív korreláció áll fenn az övfokozat,
avagy a harcművészetbeni gyakorlati jártasság és az önbizalom, függetlenség, magabiztosság, és az
önérzet között. A harcművészetek hosszú távú gyakorlása csökkenti a konfliktuskeresést, a dühös és
haragos magatartást, illetve a gyengeség és sebezhetőség érzetét. Ugyanakkor általánosságban
elősegítik a nyugodt és szívélyes karakter kialakulását, növelik az önbizalmat és az önuralmat (Binder,
1999). Swiercz (2004) azt hangsúlyozta, hogy a harcművészetek gyakorlásával javul az önbizalom,
amellyel az egyén tisztábban láthat át, és helyesebben értékelhet ki nehéz, illetve veszélyes
helyzeteket. Nardi (2006) arra világított rá, hogy a karate gyakorlásának pozitív hatásai lehetnek mind
a befelé forduló (introvert) mind pedig a kifelé forduló (extrovert) gyermekek szamara. A befelé
forduló gyermekek a karate edzések során fokozatosan leküzdik félénkségüket, visszahúzódottságukat,
és szorongásukat, önbizalommal és önbecsüléssel telítődnek, melyek által jelentősen javul a
gyermekek szociális magatartása és más gyermekekkel való kapcsolata. A kifelé forduló gyermekek
esetében a karate edzések egy biztonságos és egészséges környezetet biztosítanak, melyek által a
gyermekek megtanulják a kihívásokat, a mások általi provokációkat, avagy a versenyhelyzeteket
megfelelő módon kezelni.
A harcművészeteknek sok közös vonásuk van a modern sportokkal és edzésformákkal, mivel
azokhoz hasonlóan fejlesztik a gyermekek fizikális kepésségeit, a különböző mozgáselemek
elsajátításával a mozgáskoordinációt, illetve elősegítik a gyermekek közötti szocializációt. Ugyanakkor
több ponton találhatunk lényeges eltérést is. Ennek legfőbb oka az, hogy a modern sportok a
versenyzést és a győzelem elérését hangsúlyozzák, míg a harcművészetek a fizikális fejlődésen túl
hagsúlyt fektetnek a kognitív tanulásra, az emocionális egyensúlyra, az önfegyelemre, és az
önuralomra is. A modern sportokkal ellentétben a harcművészetek az önvédelmet tanítják, az
életfilozófiai és etikai kérdéseit tárgyalják, a foglalkozásokat szertartásos és rituális elemekkel ötvözik,
a test és a lélek egyensúlyának elérésére törekednek, és meditációs komponenseket is tartalmaznak.
Amíg az általános testmozgásnak és fizikális kondicionálásnak is lehetnek hasznos pszichológiai
hatásai, kutatási eredmények azt bizonyítják, hogy a harcművészetek gyakorlása során a fent felsorolt
nem-fizikális elemek jelentenek hosszú távon pozitív pszichoszociális hátast a tanulókra (Binder,
1999).
6
Több kutatás is vizsgálta a harcművészetek pszichológiai hatásait a modern sportokkal való
összehasonlításban. Madden (1995) egyetemi hallgatok két csoportját vizsgálta, akik közül egy csoport
harcművészetet tanult egy szemeszteren keresztül, míg a másik csoport általános kondicionáló
foglalkozásokon vett reszt. A szemeszter befejeztével a harcművészetet tanuló hallgatók magasabb
értékeket mutattak az önuralom terén és jobb pontszámokat értek el a gyengeséget és sebezhetőséget
felmérő kérdőíven. Annak kimutatására, hogy a harcművészetek pontosan milyen mechanizmusok által
vezetnek ezen pszichológiai változásokhoz, Nosanchuk és MacNeil (1989) hét olyan iskola tanulóinak
agresszivitását vizsgálta, amelyekben karate, tae-kwon-do, vagy ju-jitsu órákon vehettek reszt a
gyermekek. Ezen kutatók feltételezései szerint a harcművészek között is jelentős különbségek lehetnek
a gyermekekre kifejtett pszichológiai változások tekintetében. A kutatók ezért figyelembe vették
minden iskolában a meditáció alkalmazásának gyakoriságát, a harcművészetet oktató instruktor, a
dojo, és a többi gyermek iránt kifejezett tisztelet megkövetelését, a megengedett testi kontaktust, és a
formagyakorlatok hangsúlyozottságát. Ezen adatok alapján négy iskolát "tradicionális” (több
meditáció, nagyobb tiszteletadás, kisebb testi kontaktus), míg három iskolát "modern” (kevesebb
meditáció, kisebb tiszteletadás, több testi kontaktus) harcművészet oktatónak minősítettek. A kezdő
tanulók mind a hét iskolában hasonló mutatókkal bírtak. A "tradicionális” harcművészeti iskolákban a
haladó-szintű tanulók azonban a jobb mutatókkal bírtak az agresszió tekintetében, mint a kezdők,
ugyanakkor a "modern” harcművészeti iskolákban nem volt kimutatható különbség a kezdők és a
haladók között. Ehhez hasonló kérdésekkel, Trulson (1986) serdülőkorú bűnözőket vizsgált, akiket
három csoportra osztott. Az első csoport tradicionális tae-kwon-do edzéseken vett részt, amelyeken
meditációt gyakoroltak és elméleti oktatáson is részt vettek a fizikális edzésen kívűl. A második
csoport modern tae-kwon-do edzéseket látogatott, amely csakis a fizikális részt foglalta magába, míg a
harmadik csoport általános, nem harcművészet jellegű sportfoglalkozásokon vett részt. Mindhárom
csoportot ugyanaz az instruktor oktatta, ugyanolyan gyakorisággal, ugyanazon helyszínen. Hat hónap
után a tradicionális tae-kwon-do edzéseken résztvevők lényeges csökkenést mutattak az agresszió és a
szorongás terén, míg nagymértékben fejlődtek az önbizalmukban. Ezzel ellentétben a modern tae-
kwon-do csoport tagjai a nagyobb agressziónak és a bűnöző életmódra való hajlamnak mutattak jeleit.
Az általános sportokat gyakorló csoportnál enyhén emelkedett az önbizalom, ám az agresszió és a
bűnözés iránti hajlam nem változott.
Ezzel ellentétben Egan (1993) kutatásai során arra a következtetésre jutott, hogy mind a
tradicionális mind pedig a modern harcművészetek (küzdősportok) jelentősen fejlesztik a gyermekek
mentális egészséget. A tradicionális harcművészeteket gyakorló gyerekek ugyanakkor nagyobb
mertekben fejlődtek az önmegvalósítás és a reális önértékelés tekintetében. Egy másik kutatás
ugyanakkor egyetemista életkorú bokszolok és birkózok esetében alacsonyabb agresszióról számolt be,
annak ellenére, hogy az ő edzéseiken a meditációt és a rituális tiszteletadást megkövetelö jegyek nem
voltak jelen (Husman, 1955). Ebből arra következtethetünk, hogy más tényezők is befolyásoljak a
sport általi agresszió csökkenését, mint például az instruktor vagy edző magatartása, mint pozitív
példakép. Regets (1990) pozitív korrelaációról számolt be, amikor az instruktorok és az ő tanítványaik
agresszióját vizsgálta. Ez azzal magyarázható, hogy az instruktor nagyban befolyásolja a tanítványai
viselkedését a saját példamutatásával.
Összegzés
A gyermekek és serdülőkorú fiatalok sportélettanával foglalkozó kutatások egyértelműen
rámutatnak arra, hogy a fiatal szervezet ésszerű és megfelelő mértékű edzésterhelés hatására hasonló
módon reagál mint a felnőttek szervezete. Így a fiatalok fizikális képességei, bár nem ugyanolyan
mértékben, de a felnőttekéhez hasonlóan fejleszthetőek. A fizikális képességek fejlesztése
szempontjából a karaténak számos pozitív hatását ismerjük, és más sportágakkal ellentétben a karate
7
gyakorlása több fizikális képesség egyidejű fejlesztését eredményezi. Mindemellett a karate és más
tradicionális harcművészetek gyakorlása számos pozitív pszichoszociális változást eredményez.
Ismereteink szerint a modern sportágakon túlmenően, a harcművészeti foglalkozások nem fizikális
elemei (meditáció, tiszteletadás), illetve az instruktor pozitív példamutatása hosszú távon pozitív
hatással van a gyermekek személyiség fejlődésében és pszichoszociális karakter formálásában.
Felhasznált irodalom
1. Binder, B. (1999). Psychological benefits of the martial arts: myth or reality? Retrieved on
March 25, 2006 from http://userpages.itis.com/wrassoc/articles/psychsoc.htm.
2. Egan, M. A. (1993). The effects of Martial Arts training on self-acceptance and anger reactivity
with young adults. ProQuest Dissertation Abstracts No. AAC 9239036.
3. Husman, B.F. (1955). Aggression in boxers and wrestlers as measured by projective
techniques. Research Quarterly, 26, 421-425.
4. Katzmarzyk, P. T., Malina, R. M., and Beunen, G. P. (1997). The contribution of biological
maturation to the strength and motor fitness of children. Annals of Human Biology, 24(6), 493505.
5. Madden, M. E. (1995). Perceived vulnerability and control of Martial Arts and physical fitness
students. Perceptual and Motor Skills, 80, 899-910.
6. Malina, R. M. (2000). Growth and maturation: Do regular physical activity and training for
sport have a significant influence? In: Pediatric exercise science and medicine. N. Armstrong
and W. van Mechelen (eds.). Oxford: Oxford University Press, pp. 95-106.
7. Mirwald, R. L., Bailey, D. A., Cameron, N., and Rasmussen, R. L. (1981). Longitudinal
comparison of aerobic power in active and inactive boys age 7 to 17 years. Annals of Human
Biology, 8, 404-414.
8. Nardi, T. J. (2006). Benefits of Karate for kids. Retrieved on March 25, 2006 from
www.thehapkidoinstitute.com/ BENEFITS%20OF%20KARATE%20FOR%20KIDS.doc
9. Nosanchuk, T. A. and MacNeil, M. L. (1989). Examination of the effects of traditional and
modern Martial Arts training on aggressiveness. Aggressive Behavior, 15, 153-159.
10. Regets, C. M. (1990). The relationship between self-actualization and levels of involvement in
Aikido. ProQuest Dissertation Abstracts. AAC 9027839.
11. Rowland, T. W. (2005). Children’s exercise physiology. Champaign, IL: Human Kinetics.
12. Seitz, F. C., Olson, G. D., Locke, B. and Quam, R. (1990). The Martial Arts and mental health:
The challenge of managing energy. Perceptual and Motor Skills, 70, 459-464.
13. Swiercz, A. P. (2004). The physical and psychological benefits of martial arts training.
Retrieved on March 25, 2006 from http://www.dctkd.org/library/papers/benefits-of-ma-
training.cfm.
14. Trulson, M. E. (1986). Martial Arts training: A novel "cure" for juvenile delinquency. Human
Relations, 39, 1131-1140.
8
|