Mijamoto Muszasi: A nyughatatlan géniusz - Az öt elem könyve
2008.11.24. 16:55
Akinél nagyobb szamuráj még nem született...
Mijamoto Muszasi élete és tanításai
Akinél nagyobb szamuráj még nem született... Mijamoto Muszasi élete és tanításai
Mijamoto Muszasit (1584-1645) sokan minden idõk legnagyobb japán kardvívójának tartják. Muszasi kétkardos
technikájával vált híressé. A kardmûvészet gyakorlása mellett a mester foglalkozott szobrászattal és festészettel
is. Híres és hírhedt kardvívó volt, aki a számtalan, sokszor halálos kimenetelû párbajok alatt sem talált legyõzõre.
Tipikus ronin, azaz gazdátlan szamuráj volt, aki csak élete késõi szakaszában vált igazi szamurájjá és a
kardforgatás egyik stílusának alapító mesterévé. Fokozatosan formálta át magát ösztönös harcosból olyan emberré, aki
megszállottan keresi a vallásos önfegyelmet és a természettel való azonosulást. Tudatosan alakította harci
képességeit a háborús szolgálat helyett a békeidõs jellemépítés eszközévé. Népszerûségének fõ forrásai, a
halála elõtt írt mûvek: a Go Rin No Sho, az "Öt gyûrû/kör/elem könyve" és a harcosok számára írt viselkedési kódex, a
Dokukodo, "Az egyedül járó útja".
Már életében legenda
Mijamoto Muszasi, teljes nevén Sinmen Muszasi No Kami Fujivara No Genshin Mimaszaka megyei Mijamotóban született
1584-ben, szamuráj családban. Hétévesen árva maradt. Nagybátyja hatására kardvívással kezdett foglalkozni -
tizenhárom évesen párbajozott elõször. Tizenhat évesen elhagyta családját, és vándorútra kelt. Egészen ötvenéves
koráig járta az országot, és több száz párbajból és csatából került ki gyõztesen. Még életében legendává vált:
huszonnyolc évesen már híres kardvívó, és még se alapít iskolát, pedig több nemestõl is kapott kedvezõ ajánlatot.
Harmincévesen rádöbbent arra, hogy nem a Stratégia Útjának (harc, háború mûvészete) ismerete miatt
gyõzedelmeskedett. Ezek után éjt nappal edzett, hogy megértse mi a Stratégia Útjának a lényege. Ötvenévesen,
"elérve a Stratégia Útját", kényelemben és megbecsülésben élhetett volna, de õ minderrõl lemondott, és visszavonult
egy hegyi barlangba, meditációnak szentelve idejét. Ebben az idõszakban írta meg fõ mûvét, a Go Rin No Sho-t (a
Stratégia kézikönyve a kard és az élet csatáiról).
Muszasi tanít - A GO RIN NO SHO
A könyv, mint erre Muszasi többször is utal, csak a harci mûvészet elkötelezett, töprengõ, keresõ gyakorlója számára jelenthet
segítséget. A könyv nem csak párbajtechnikák gyûjteménye, hanem egy etikai kézikönyvecske, amit a mindennapi
elmélkedések és gyakorlások céljára írt.
Muszasi tanácsai az olvasóhoz:
"Az utam szabályai azokhoz szólnak, akik az én hadászati módszerem akarják tanulmányozni:
1. Ne legyél gonosz!
2. Szüntelenül gyakorold a Ni Ten Ichi Ryu tanait!
3. Ismerd meg a többi mûvészetet!
4. Tanulmányozd a különbözõ mesterségek útjait!
5. Lásd a különbséget a mindennapok nyeresége és vesztesége közt!
6. Törekedj a hatodik érzék és a sokoldalúság fejlesztésére!
7. Ismerd fel a dolgok igazi, láthatatlan lényegét!
8. Figyelj a kicsiny dolgokra is!
9. Ne tégy hasztalan dolgokat!
Szükséges, hogy elfogadva e szabályokat gyakorold az utat, ha nem nyitottan figyeled a világot, akkor sohasem leszel
az út mestere. Ha magadévá teszed az utam, akkor húsz vagy harminc ellenfél sem bír majd veled. Elõször a lelked
kell a harcmûvészetnek adnod, s ha megingathatatlan módón járod az igazi utat, akkor gyõzhetsz technikával vagy akár
a pillantásoddal is. Gyakorlással teljesen ellenõrizhetõvé válik a tested, és gyõzhetsz fizikailag, sõt sok-sok edzés
után lelkileg is. Ha már ezen a szinten vagy, legyõzhet bárki is? Egy igaz ember jól irányíthatja az embereit, betartva a
törvényeket. Vezetni fogja az országot, okítani a népet, megõrizve a rendet. Ha van út, mely kimondja, nem gyõzhetõ le a
lélek, akkor ez a hadászat útja."
Muszasi könyve öt részbõl áll:
- A Föld könyve, melyben "a stratégia ösvényét körvonalazom, gondolkodásmódot vagyis az én filozófiámat". Nagyon
fontosak a helyes alapok, amire majd a késõbb tanultakat lehet alapozni, vagyis a helyes gondolkodásmód,
ítélõképesség és önismeret.
- A Víz könyve Muszasi stratégiai lényegének leírása a korlátoktól megszabadult kötetlenség szelleme, ami
"Hasonlatossá válik a vízhez. A víz mindig a külsõ körülmények szerint az adott formának megfelelõen alakul. Lehet
csörgedezõ patakocska, de viharzó tenger is". A folyamatos változó képesség. Nem szabad leragadni egy fegyvernél vagy
egy technikánál sem.
- A Tûz könyve "a harccal foglalkozik és a harc lényege ugyanaz, mint a tûzé, akár kicsi tûz, akár nagy hevesség és
változékonyság.’" Átalakulás. A harcot, mint egy tisztító tüzet, lehet elképzelni, a harcosból kiégeti a felesleges
dolgokat, mint például az önhittség.
- A Szél könyve más iskolák stratégiáit ismerteti. Az igazi utat csak akkor lehet megismerni, ha ismerünk másokat is.
Saját Utunk iránti elkötelezettségünk csak így lehet megalapozott, és csak így biztosíthatjuk a jó irányt haladásunkhoz.
Nyitottnak kell lennünk.
- Az Üresség könyve a megfoghatón túli titokzatos lényegre való utalás. Olyan ismeret, aminek közvetlen forrása nem az öt
érzékszervvel behatárolt világ. Intuíció, érzék, hit.
Az öt könyv rendszere a régi kínai filozófia, "durvából a finomabba" elvet követi, és az öt õselemre: föld, víz, tûz, levegõ, éter
(üresség) építi magyarázatait. Az öt elem tanának összefüggései elsõsorban mégsem szó szerint kell érteni, hiszen az ókori
indiaiak vagy a görögök tanaihoz hasonlóan, ezek a világegyetem fõ jelenségeit, egyetemes törvényszerûségeket
szándékoztak egységes rendszerbe foglalni. Ezért lehet az öt õselem tanát a harcos útjával párhuzamba állítani,
mégpedig úgy, hogy a harcos fejlõdésének útját jellemzõ fordulópontokhoz különbözõ tanácsokkal látja el a keresõt.
Párhuzamok között
Egyes elemzések szerint a karatéban tanult öt Heian (jelentése: békés elme) kata Miyamoto Muszasi "Az öt gyûrû
könyvé"-nek mintájára született.
Japán leghíresebb harcosa öt fejezetre osztotta mûvét:
a Föld,
a Víz,
a Tûz,
a Szél
és az Üresség könyvére.
Ennek alapján a Heian Shodan képviselheti a földet, mivel technikái alapvetõk, erõsen földhöz kötöttek, a Heian Nidan
katában több folyamatos mozdulat találatot találhatunk, mely a vízhez hasonló, a Heian Sandan már inkább a
küzdelemhez hasonlít, így ez a tûz katája. A Heian Yodan a szél katája, a Heian Godanban ugrás is található - ez az ûr,
üresség-kata. Az öt Heian kata a technikák nagy variációit és sok alapállást tartalmaz. Ismeretével a karatéka képes
megvédeni magát a legtöbb helyzetben, - innen is adódik a nevének is a jelentése.
Öt alapállás - Ötféle hozzáállás
Pusztakezes technikák, az alapfegyverek (nunchaku, sai, tonfa), és a katana sok-sok évi gyakorlása után érdemes
elmélyedni a kétkardos technikákon. Addigra valójában a két kard egy lesz. Megszûnnek a különbségek.
Mijamoto Muszasi a Dokukodo (''Az egyedül járó útja'') címet adta annak a viselkedési kódexnek, amelyet a harcosok
számára írt. Ezt a címet a Sodoka (''Az azonnali felébredés éneke'' vagy ''Az Út megvalósításának éneke'') egy
szakaszából kölcsönözte: ''Mindig egyedül megy, mindig egyedül jár''.
A szamurájok katonai kiképzésben részesültek, de a bushido (''A harcos útja'') túlmegy a fegyveres gyakorláson, ez
egy becsületkódex, amely a szülõi kapcsolatokhoz való hûségen és a zen-en alapul. A "szamurájok zenjét"
tanulmányozva, észrevehetjük, hogy ahogyan õk értik Buddha útját, az meglepõen igaz és mély.
Muszasi 1645-ben halt meg, egy héttel azután, hogy megírta a Dokukodot. A kéziratot Kumamotóban õrzik.
1. Ne szállj szembe a kor szokásaival, amelyben élsz!
2. Ne keresd az élvezeteket!
3. Mindenben maradj pártatlan!
4. Másokkal törõdj, ne magaddal!
5. Egész életedben hagyd figyelmen kívül a vágyaidat!
6. Ami megtörtént, megtörtént, ne sajnáld!
7. Ne irigyelj senkit, se jóban, se rosszban!
8. Akármi legyen is az utad, indulj szomorúság nélkül!
9. Ne tégy szemrehányást sem másnak, sem magadnak!
10 Ne õrizz kötõdéseket a szívedben!
11. Ne sóvárogj semmi után!
12. Ne kívánj otthont magadnak!
13. Ne keresd az ínyencfalatokat!
14. Ne gyûjts régiségeket, hogy aztán eladd õket!
15. Ne gyakorolj önmegtartóztatási rítusokat!
16. A fegyvereiden kívül ne ragaszkodj semmilyen tárgyhoz ezen a világon!
17. Addig gyakorold az Utat, amíg már nem félsz a haláltól!
18. Ne kívánj gazdagságot öreg napjaidra!
19. Tiszteld az isteneket és a Buddhákat, de ne kérj tõlük semmit!
20. Mondj le az életedrõl, de nem a becsületedrõl!
21. Soha ne térj le a harcosok útjáról!
Kívül kemény, belül lágy
Az ész-szív páros egységét kell tökéletesíteni, ami a harcosok számára gyakorlatban a kard és toll, vagy kard és
ecset útjának egységében nyilvánulhat meg. Így válhat az ember olyanná, mint egy tökéletes penge, ami kívül
kemény, de belül lágy. Muszasi célja, hogy megértse a stratégia mögött rejlõ igazi elvet, a Stratégia Útjának lényegét. A
Stratégia Útja az emberi élet jelenségeinek miértjét tárja fel annak, aki ezen az Úton jár.
Kapcsolódó írások
A kényszermosolytól a dicsõ halálig - A szamurájok magánélete
A szamuráj biblia: hogyan éltek a japán elitharcosok?
forrás: prokontra.hu
|